ЗМІ представляють четверту владу в політичній системі чия сила зросла разом з розвитком приватних медійних компаній, особливо телебачення та радіо, які змогли створити монополію над національним інформаційним простором. Проте на сьогоднішній день найбільшою монополією над ЗМІ отримав Інтернет. Саме завдяки використання Інтернет мережі, Інтернет реклами можна застосувати різні маніпулятивні технології впливу на виборців. Нашою метою є аналіз політичного впливу румунського політичного лідера Т.Бесєску використовуючи Інтернет мережу.

Якщо розглядати комунікативно-інформаційний вимір лідерства Т.Бесєску, то варто зауважити що румунський лідер формує довкола себе інформаційне поле сповнене комунікативними повідомленнями пропагандистського гатунку. Під контролем Т.Бесєску не знаходилися фактично жоден із ЗМІ, але багато з румунських мас-медіа надає йому медійні послуги чи співпрацюють з ним як з президентом держави..

Лідерство Т.Бесєску характеризувалося й тим, що керівник Румунії мав можливість впливати на соціально-політичну ситуацію в країні використовуючи всі можливі засоби масової комунікації, які знаходяться або в державній власності, або вже контролюються державним апаратом. Медіа-потоки ініційовані самим Т.Бесєску є досить об’ємними. Його стиль введення медіа-політики характеризувався намаганням бути в постійному контакті з публікою.

У 2004 р. команда лідера розробила інформаційну інтернет-стратегію, яка дозволяє отримати достовірну інформацію про лідера на інтернет сайтах. Стратегія команди політичного лідера в інформаційній сфері полягає в тому, щоб миттєво відреагувати на політичні та інші події та подати власну „офіційну” інтерпретацію підкріпленою словами Т.Бесєску.

Важливим елементом було проведення кампанії в он-лайні, реалізованої як і в 2004 р. компанією „Webstyler”. Інтерент був заповненим повідомленнями на підтримку президента. Навіть були створені спеціальні аватари для Yahoo Messenger та форми про діяльність Т.Бесєску [2].

У кампанії щодо референдуму 2007 р., основна ідея пропаганди Т.Бесєску було те, що „влада належить народу й він проголосує за неї на референдумі”. Для промовації цього повідомлення він скористувався агенцією „Media Tour„, через „Spoon Media”, яка купила недійний простір.

Образ Т.Бесєску, сформований підконтрольними ЗМІ (медіа-імідж)  відповідав образу рятівника нації. Важливим елементом комунікаційної тактики Т.Бесєску було зараження вірусом недовіри ідентичність своїх противників тобто Соціал-Демократичної Партії (СДП). Ідентичність СДП полягає у тому, що ця партія характеризується боротьбою за соціальну стабільність, злагоду та передбачуваністю дій. Т.Бесєску постійно повторював в Інтернет-рекламі, що спокій – для крадіїв, щоб я не чув? Цього хочуть вони….А чого хочеш ти?  Щоб я не бачив? Цього хочуть вони….А чого хочеш ти?  Щоб я мовчав? Цього хочуть вони….А чого хочеш ти?  Таким чином, його команда хотіли зробити йому імідж популярного президента, лідера, що розмовляє голосом народу.

Одним із основних членів його „помаранчової команди”, який забезпечує інформаційно-аналітичний потенціал команди Т.Бесєску був директор інституції дослідження громадської думки CURS – Севастіан Лазарою. Цього року Т.Бесєску оголосив, що С.Лазарою буде головою новоствореного Департаменту відносин з Органами Місцевого Самоврядування та Громадянським суспільством. Очевидно, що він не тільки проводив соціологічне дослідження на користь Т.Бесєску, а й використовував їх результати для підняття іміджу останнього.

Комадна Т.Бесєску займається популізацією колективної психіки певними ідеями якими надалі може користуватися:
1.    „Могули” (архетип „злих багатіїв”)? які крали у народу і є причиною всіх бід;
2.    Бесєску (архетип „чесного монарха”)  боротися з злими „ могулами”;
3.    Бесєску судить та боротися з політичним класом;
4.    Бесєску не належить до політичного класу;
5.    Бесєску осуджений політичним класом та „могулами” не тому, що звинувачений в руйнуванні економіки, а тому, що ненавидять його через свою чесність;
6.    Бесєску забезпечував виплату зарплат та пенсій отримавши позики від ЄС та ММФ;
7.    Винні у кризі є „могули” та політичний клас;
8.    Бесєску єдиний, хто здатен захищати простий народ від „могулів” та політичного класу забезпечуючи виплату пенсій та зарплат.

Т.Бесєску у передвиборчій кампанії 2004 р. користувався послугами фірми „GMP Advertising” на чолі із головним менеджером:  Феліксом Татару [3]. В той час, коли Соціал-Демократична Партія наймала  стратегічну групу „Benenson Strategy Group”, яка планувала передвиборчу кампанію американського президента Барака Обами [1].

Команда Т.Бесєску обрала стратегію з двома складовими:
•    спочатку потужна кампанія ротації у мас-медіа та підтримка в Інтернет;
•    агресивні дії типу мітингів, концертів, та кампанія „door-to-door”, в якій прихильники ДП ходили від дверей до дверей та агітували за Т.Бесєску.

Механізм маніпулювання:
1.    етап: випускає неповного та неконкретизованого звинувачення, можливо, як випадковість, для того, щоб не бути змушеним доводити;
2.    етап: преса починає своє дослідження, і суб’єкт стає головною стравою для порядку денного мас-медіа, але відсутні точні перевірені дані. У такому випадку воно привертає увагу загалу. Наступним моментом є широка спекуляція зі застосуванням міфів конспіраціонізму, факт, що А.Кондяков є росіянином й масоном є ідеальною комбінацією для боротьби зі зовнішнім ворогом.
3.    етап: актори політичної сцени знаходяться у дефенсивній, оборонній позиції, змушені спростувати ці факти. Таким чином підозрілими виглядають всі противники політичного лідера.
4.    етап: мета досягнена через заповнення комунікаційного простору, через заразливу популістську тему. Саме тут й наступає момент очищення перед громадянами.

Таким чином Інтернет був бомбардованим повідомленнями на підтримку президента [4]. Головною провокацією на використання Інтернету було необхідність розвивати повідомлення написані виборцями. В Бухаресті найпоширенішими лозунгами Т.Бесєску  у 2004 р. Було „Все або нічого”, „Сам зроблю багато, але з радою зроблю все”. Людям було цікаво, що означає „багато”?, що означає „все”? Інтерент виявився ідеальних ресурсом розвитку цих думок. Був створений перший сайт „www.basescu.ro”, який підтримував як передвиборчу кампанію, так і бренд „Бесєску”.

„Багато” означало  те, що зробив він, будучи мером Бухареста з 2000-2004 рр., а „ все” означає стратегія Т.Бесєску під час мандату 2004-2008 рр., з радою, яка б підтримувала. Була створена спеціальна Інтернет-гра: „Виграй з перцем” була дуже простою – треба було обирати та відсилати 28 радників до Міської ради. Таким чином, деякі люди зрозуміли, що й від них залежать склад майбутньої ради й пішли голосувати.

Он-лайн кампанія розгорнулась по всій мережі „Boom” та на 40 бухарестських сайтах [3]. Очевидно, що елементарий аналіз може відкрити без жодних проблем курс фатальної логіки цього сету ідей.

Таким чином, з впевненістю можемо констатувати, що колективна психіка народних маніпульованих мас навіть не спробує критично поставитися до сету ідей запропонованих інформаційно-аналітичною командою Т.Бесєску. Логічним висновком є те, що Т.Бесєску та своя „помаранчева команда” навіть не спробують передбачити та уникнути хвилю соціального обурення, а навпаки спробують її контролювати та направити цю деструктивну силу проти своїх противників.

ЛІТЕРАТУРА:
1.    Apostolescu B. Traian Baăsescu şi-a trimis consilierul să supervizeze campania PD-L [електронний ресурс]. –  Режим доступу:  http://www.gardianul.ro/Traian-Basescu-si-a-trimis-consilierul-sa-supervizeze-campania-PD-L-s134087.html
2.    Ciubuc B. Publicitatea şi-a scos din rastel echipamentul de campanie [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://209.85.129.132/search?q=cache:5FfJeH2SyfYJ:www.capital.ro/articol/publicitatea-x15f-i-a-scos-din-rastel-echipamentul-de-campanie102067.html+echipa+lui+basescu&cd=32&hl=ru&ct=clnk&gl=rо
3.    Niţu B. Băsescu online - cea mai spectaculoasă campanie pe web [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://209.85.129.132/search?q=cache:ASYDL3AYJPgJ:www.markmedia.ro/article_show.php%3Fg_id%3D357+strategii+echipei+Basescu+in+campaniile+electorale&cd=11&hl=ru&ct=clnk&gl=ro
4.    Raport de analiză politică (V) Referendumul din 19 mai 2007, radiografia unei confruntări politice [електронний ресурс]. –  Режим доступу: // http://209.85.129.132/search?q=cache:Id50tfnkIYsJ:htdig.informatia.ro/cronicaromana/afisez.php%3Fsid%3D72458%26date%3D2007-06-13%26afisez%3Dlocal+spatiul+massmedia+lui+Basescu&cd=12&hl=ru&ct=clnk&gl=ro
 

 

 

 

 

 

Про автора: Боднараш Георгій – студент кафедри політології та державного управління Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича{jcomments on}