Підготовлено на основі доповіді, що була виголошена під час круглого столу «Феномен маскулінності: дух vs душа» (17 лютого 2011 р.)

Тривалий час вважалося, що маскулінність і фемінність – це протилежні полюси однієї шкали, тобто висока маскулінність розглядається як низька фемінність (і навпаки). В сучасних наукових концепціях статі та статево-рольової поведінки ці властивості розглядаються, як відносно незалежні один від одного конструкти. Проте можна знайти ряд прикладів, коли ці властивості поєднуються в одному образі, навіть якщо цей образ мультиплікаційний.

Стара Шапокляк – це поєднання фемінного візуального образу та маскулінної поведінки. Шапокляк – персонаж, гендерно – маркований іншими героями мультсеріалу як «жіночий». Таку маркованість персонажа озвучує Крокодил Гена.

У мультфільмі «Шапокляк» в сцені, коли головні герої повертаються з відпустки і їдуть на поїзді згідно куплених квитків, а стара Шапокляк вимушена тулитися на даху вагону, Гена поступається Шапокляк свій квиток із словами: «Ви поїдете в купе, разом з Чебурашкою, Чебурашка маленький, а Ви все-таки - пані», на що Шапокляк кокетливо відповідає: «Пані! Спасибі, Гена! Ех, крокодил!». Ці слова є свідченням того, що сама героїня ідентифікує себе саме як «пані». Тому не дивно, що в неї викликає обурення поведінка продавця шкільної форми, який називає її бабусею.

«Стара Шапокляк» - ім’я, яке абсолютно не відображає зовнішність нашої героїні: навряд чи можна назвати «старою» цю жінку, адже вона елегантно одягається (на ній гарний костюм, мереживна сорочка, сумочка), стежить за своєю зовнішністю (завжди укладене волосся).

Показовим є наступний епізод з мультфільму «Крокодил Гена»: тікаючи від гонитви, Шапокляк залазить на дерево, упевнившись в цілковитій безпеці, Шапокляк насамперед починає пудрити обличчя, тобто здійснює дію, яка розцінюється як фемінна. Або інший епізод, коли вона по-чоловічому поговорила з майстрами в школі, прагнучи підкреслити свою жіночність, перше, що Шапокляк зробила закривши двері – це пудрення носка.

Як більшість жінок, Шапокляк полюбляє солоденьке, вона відразу звернула увагу на тортик, який залишили головні герої, захоплені спостереженням за браконьєрами. І як справжня паночка вона сором’язлива, адже коли Гена заявляє про свої наміри скупатись, що перевірити річку на чистоту води, Шапокляк кокетливо закривається сумочкою, вона соромиться дивитись на оголеного чоловіка.

Проте поведінка Шапокляк в основному абсолютно не відповідає її зовнішності, швидше, в ній проявляються ноти маскулінності, адже це поведінка підлітка-розбишаки, а не пані: вона перевертає сміттєві баки, збиває дорожні знаки , стріляє з рогатки, б’є вікна, всюди дописує часку «не». Шапокляк володіє багатьма шкідливими звичками, вона вступає в конфлікт із законом, їздить на даху потяга, викрадає квиток, гроші, транспортний засіб (дрезину, мопед у постачальника). Але водночас Шапокляк володіє рядом чоловічих навичок, вона технічно підкована, в необхідний момент у неї є польовий бінокль, артилерійський далекомір. Протягом всього мультфільму Шапокляк демонструє інженерську підготовка та командирські замашки.
   
Також дивує і захоплює фізична підготовка цієї тендітної жінки, адже вона з легкістю наздоганяє браконьєрів, вилазить на дерево, на дах вагону. Судячи з того що вони вміє, у неї було насичене різними подіями життя, доказом цього є і пісенька яку вона співає «Хто людям допомагає той витрачає час дарма, хорошими справами …..».

Прагнення Шапокляк прославитися за допомогою здійснення негативних дій протиставляється позитивним діям Крокодила Гени та його друга Чебурашки.

У цьому контексті ім’я «стара Шапокляк» розуміється неоднозначно, з одного боку витівки Шапокляк зовсім не жіночі, вони, втілюють «урбаністичне зло», а Шапокляк нагадує собою свого роду образ сучасної Баби Яги, увага якої на відміну від її «відсталої» попередниці, концентрується на досягненнях індустріалізації, але слово «стара» відображає негативне відношення до цього образу, нав’язуючи глядачам відповідні уявлення.

При цьому, на відміну від сюжетів народних казок, в радянському мультику тільки негативний жіночий персонаж бореться з рештою негативних персонажів мультфільму (браконьєри, директор заводу, майстри), ніхто з позитивних персонажів з «злом» не бореться: його перевиховують за допомогою особистого прикладу. Шапокляк як негативний персонаж фактично вимушений визнати свою провину, помилки і так далі, оскільки інакше вона опиняється в ізоляції - решта всіх персонажів не помічає її, вони продовжують діяти так, ніби цього негативного образу не існує.

Так, в мультфільмі «Крокодил Гена» Стара Шапокляк активно заважає будівництву Будинку Дружби, проте це практично не впливає на темпи завершення роботи. Використавши всі можливі засоби боротьби, Шапокляк здається. В кінці мультфільму, в день відкриття Будинку Дружби, вона підходить до Чебурашки і Крокодилові Гені і протягує записку, в якій написано «Я більше не буду».

Проте, Шапокляк, «помирившись» з Геною і Чебурашкою в першій частині серіалу, мультфільмі «Крокодил Гена», більше не вступає з героями в конфлікт, а, навпроти, допомагає їм в боротьбі з іншими, негативними персонажами, що з’являються в різних серіях: браконьєрами і директором заводу, що забруднює навколишнє середовище («Шапокляк»), і будівельниками, що не виконують план роботи («Чебурашка йде в школу»).

Тобто, якщо в першому мультфільмі серіалу в образі Шапокляк домінує маскулінний образ, то згодом він трансформується в образ фемінний. Навіть якщо вона і завдає неприємностей головним героям (у фільмі «Шапокляк» через те, що стара Шапокляк «вкрала» Крокодила Гени і Чебурашки квитки, обох друзів зсаджують з поїзда), її поведінка не є невротичною реакцією, а продуманим актом помсти (розмахуючи квитками, Шапокляк кричить Гені і Чебурашці «Знатимете, як без мене кататися!»). тобто, основоположною рисою вдачі Шапокляк є її активність.

У серіалі постійно протиставляється її енергійна діяльність урівноваженим і спокійним діям Крокодила Гени. Особливо наочно різниця в їх поведінці виявляється в ситуаціях з негативними персонажами: саме Шапокляк вдається нейтралізувати браконьєрів («Шапокляк») і змусити будівельників ремонтувати школу («Чебурашка йде в школу»).

Ввічливість Крокодила Гени і Чебурашки в даному випадку не приводить ні до яких результатів – вони, будучи ввічливими і вихованими, не можуть протистояти хамству і насильству.

Шапокляк, навпаки, експлуатуючи маскулінний стиль мовної поведінки – репресивні і домінуючі мовні стратегії – досягає поставленої мети.

Таким чином, вона, по-перше, порушує мовну норму (жінки повинні бути ввічливі), а по-друге, демонструє велику ефективність маскулінної мовної поведінки. Проте, цікаво, що саме маскулінний образ представлений як носій інтелігентського початку, тоді як формально фемінінний - зразок хамства.

Підводячи підсумки, ми не повинні забувати, що в радянську епоху нічого не робилась просто так. Мультик був насамперед засобом формування потрібних суспільних стереотипів. Наша героїня – це спроба формування стереотипу про жінку, яка і в палаючий будинок може увійти і коня зупинити, і перешкодою для цього не може бути не вік, не соціальна приналежність. Адже в радянському суспільстві не було поділу на чоловічі та жіночі професій, все що може чоловік, те і зможе жінка (шахта, космос, трактор), тому з дитячих років у дитини формували відповідний жіночий образ.